
Dear Sir/Madame, 

 

I am forced to write you this email as I was very much disappointed by the quality of 

reporting that I witnessed on Aljazeera TV when I watched the program “People and 

Power” on Sunday December 5, 2009. The particular program was on Eritrea and entitled 

“The Mystery Behind Eritrea” and was presented by one Sinéad O'Shea.  

 

Over the last few years myself and millions around the world – mostly in developing 

countries – have come to trust Al-Jazeera for being a reliable and credible source of 

information in a world that was dominated by the likes of the BBC and CNN. In fact, I 

myself have cancelled my subscription to the latter two networks and have relied on Al-

Jazeera and Singapore’s Channel News Asia to provide me with a reliable, impartial (in 

as far as that is possible) recount of the events around the world. 

 

This faith I had in Al-Jazeera was severely tested when I watched the above mentioned 

program. 

 

The so-called reporter’s presentation was from the very beginning fraught with grossly 

incorrect generalizations in a bid to add a bit of melodrama to her otherwise very banal 

and poor quality journalism. She starts off by claiming that “..these are the first 

independent images out of Eritrea in the last eight years”! Doesn’t the lady know that in 

the last eight years, thousands of foreigners have come and gone out of Eritrea – there 

was a 5000 strong UN mission in the country – and many of them have made and taken 

out and published whatever images they have of the country? Doesn’t she know – or at 

least the moderators at Al-Jazeera know – that even networks like Al-Jazeera have been 

to Eritrea several times and made documentaries and taken “independent images” and 

distributed them world-wide? How then can her amateur home movie be classified in 

such a manner? 

 

She then states that “..over 150,000 Eritreans died in the border war with Ethiopia”. This 

is a number she must have plucked out of nowhere because not even our erstwhile 

enemies – the Ethiopians – have claimed such a high figure. In fact, that number is even 

higher than the total number of people who died on both sides. Official numbers for 

Eritrean casualties is 19,000. That’s 19,000 too many. But coming up with the figure of 

150,000 (which would have been 50% of the Eritrean army) shows a distinct ignorance 

on the part of the so-called reporter on Eritrea as a whole. 

 

Then there was the so-called “Expert on Eritrea” – I think his name was Brian Knowles – 

who sitting in his office somewhere in England, has promoted himself to the rank of 

expert. What exactly makes one an “expert on Eritrea” by the way? He claimed that “tens 

of thousands of Eritreans leave the country every month”! He didn’t even bother to check 

his figures because that would mean that in just one year over 1.2 million Eritreans have 

left. Seeing that this has been going on for the last 10 years, we shouldn’t have any 

Eritreans left in the country. Not even the Eritrean government denies that there are 

people leaving the country for a better life or to avoid military service. But to exaggerate 



it like this from an “expert on Eritrea” shows the level of his “expertise” not to mention 

the poor quality of reporting. 

 

It was also further alleged that “… Eritrea was the largest source of refugees in the 

world..” I have made an effort to check on the UNHCR website and it was not surprising 

that Iraq, Afghanistan, Sudan, Somalia, Ethiopia, Sri Lanka are all listed way above 

Eritrea. A simple check like the one I did would have alerted the so-called “expert on 

Eritrea” to this fact but instead they chose to air such exaggerations. 

 

The so-called “interviews” with “voices disguised” were of very poor quality. In some 

cases it was difficult to even hear what the questions were asked and what the answers 

were so one had to rely entirely on the subtitles provided by the producers. Again – to use 

Sinéad O'Shea own words – a very well choreographed interview. 

 

Moreover, some of the footage – which was supposed to have been “the first independent 

images out of Eritrea in eight years” were actually plagiarized from EriTv. Take for 

example the clip showing a wounded Eritrean soldier being treated in the hospital. This 

was picked up from EriTv which by the way is aired all over the world via Satellite. The 

presenters would have us believe that they sneaked this out for the first time. 

 

I could go on and list other incongruous and inconsistencies. The point, however, is that I 

am deeply disappointed that Al-Jazeera whom I used to regard with respect for 

impartiality and accuracy was not able to spot these gross errors before airing the 

program. The so-called journalist is clearly not experienced enough and is trying to reach 

via a short-cut the level of reporting that others on Al-Jazeera have reached (such as 

Mohammed Ado) by making herself out to be the “brave frontline reporter that slipped 

into Eritrea and came out with independent images”. Sadly for her, nothing she has 

filmed is new nor is it hidden from both the Eritrean or International public – it is her 

conclusions of what she saw that are wrong and disturbing. 

 

I have had to write this email because the “Send Us Your Feed Back” option on your 

website does not allow more than 500 words. 

 

I would appreciate if you could refrain from airing such factually incorrect programs in 

the future as they are not only damaging to your credibility but makes us lose faith in the 

free press which we were beginning to nurture after Al-Jazeera came onto the scene and 

we were “liberated” from the BBC and CNN conglomerate. 

 

Sincerely 

T. S. Zarou 

Eritrean 

 

 


